Jäsenkirje 3/2012

Tämä jäsenkirje tulee terveisinä syyskauden toiminnasta ja etenkin ensi vuoden alun tapahtumista.. Elokuussa tulleessa jäsenkirje 2.ssa oli tietoja päivitettävästä ohjaajakriteeristöstä, joka on lähdössä kommenttikierrokselle ohjaajalistassamme oleville kollegoille. Tavoitteena on saada uusia ohjaajaksi kouluttautuvia joukkoomme. Toinen tärkeä tavoite on tarjota Balint- työnohjausta eri puolilla Suomea, ja eri erikoisalojen kollegoille.

Syysseminaarissa 19.-20. klo 10-12 oli aiheena potilaan ahdistuneisuus. Aihe kiinnosti ja osanottajien pyynnöstä seuraavassa seminaarissa perjantaina 8. helmikuuta, jatkuu aihe Ymmärrystä ja keinoja ahdistuneen potilaan hoitoon II, paikka on Myyrmäen terveysasema 01600 Vantaa, M-junan pysäkin ja bussiaseman tuntumassa. Ohjelma liitteenä.

Balint-ryhmätyönohjauksen esittely ja ohjausryhmät toteutuivat Psykiatripäivillä lokakuussa ja Yleislääkäripäivien Vaikea työnkyvyn arvio -koulutuksen osana 29.-30. klo 11-12
On myönteistä, että Balint-ryhmätyönohjaus on ollut osana yleislääketieteeseen erikoistuvien koulutuksissa: Helsingissä Balint-ryhmät lukukauden 2011-2012 aikana  ja Tampereella koulutusiltapäivä marraskuussa 2012 Balint-toiminnan esittelynä ja ryhminä.

Lääkäripäivillä 8.1.2013 Helsingissä, on Balint-ryhmä sessiossa Kun vahinko on tapahtunut, miten käy lääkärin ja hoitosuhteen. Pohjolan lääkäripäivillä 21. helmikuuta osallistumme sessioon Lääkäriksi kasvamisen tukeminen, jossa Balint-ryhmät ovat osana ohjelmaa.

Tarjoamme jatkossakin yhdessä Lääkärityönohjaajat alaosaston kanssa kaikille alueellisille lääkäripäiville työnohjausteemaa. Te jäsenet olette avainasemassa pitämällä alueellisten päivien suunnittelussa esillä työnohjaustoiminnan merkitystä.

SLL Lääkärityönohjaajat alaosasto on hyvin tärkeä yhteistyökumppanimme, etenkin nyt kun liiton valmistelema Lääkärien työhyvinvointi -raportti ja suositukset julkaistaan. Niissä työnohjaus on kirjattu yhdeksi työhyvinvoinnin tukimenetelmäksi. Syyskuun 7 pv pidetty iltapäiväseminaari koski lääkärityönohjauksen merkitystä ja koulutusten suunnittelua Lääkärikompassin kanssa, nyt kun vuoden 2013 SLL n teema on Kollegiaalisuus
Muistathan ilmoittaa sähköpostiosoitteesi  E-mail -linkin kautta www.terveysportti.fi/balint. Lähetä meille ajatuksiasi erityisesti uusien työnohjaajien koulutusta ja ohjaajakriteereitä koskien. HUOM! Yhdistyksen kotisivuilla on sekä ”tapahtunutta”  että sivut ajankohtaisista asioista.

Kansainväliset asiat

Tapahtumakuulumisia: Kansainvälisen ’Balint-järjestön varapresidentti Kristiina Toivola kannustaa meitä osallistumaan kansainväliseen toimintaan. Toukokuun alussa 3.-4.5.2013 on Tukholmassa koulutuspäivät erityisesti ohjaajatoiminnasta. Seuraava kansainvälinen kongressi järjestään syyskuussa 2013 Heidelbergissa Saksassa. Näistä ja muista kansainvälisistä kokouksista löytyy tarkempaa tietoa kansainvälisen Balint-yhdistyksen nettisivuiltawww.balintinternational.com.

Kuulumisiin! Tapaamisiin!

Hyvän Uuden Vuoden toivotuksin,