Jäsenkirje 2/2011

Balint-yhdistyksen vuosikokous pidettiin 1. huhtikuuta 2011. Yhdistyksen toiminnassa nähtiin vilkastumisen merkkejä. Yhdistyksemme on mukana SLL Lääkärityönohjaajat –alaosaston toiminnassa. Tilauksia Balint-työnohjaukselle on tullut enemmän kuin viime vuosina. Kaikkiin on pyritty löytämään ohjaaja. Kiinnostavaa on myös, että Helsingin lääketieteellisessä tiedekunnassa käynnistyy yleislääketieteeseen erikoistuville lääkäreille Balint-ryhmä, jota vetävät Martina Torppa ja Kristiina Toivola. Uutena tavoitteena on aktivoida työnohjauksen työnohjaus uusille Balint-ohjaajille ja myös muille lääkärityönohjaajille. Oletko kiinnostunut itse ohjaajana saamaan työnohjausta tai tulemaan tähän toimintaan työnohjaajaksi. Ilmoita asiasta allekirjoittaneille!

Balint-työnohjaus on aiheena Itä-Suomen Lääketiedepäivillä 21.9.2011 ja Lääkäripäivillä 2012 otsikolla Lääkäri ja työnohjaus 2012 – mitä ja miksi. Ohjelmassa on mukana Balint-tyyppinen työnohjausryhmä, vastuuohjaajana on Kaarina Huuskonen. Työhyvinvointi ja työnohjaus sen apuna on aiheena myös Yleislääkäripäivillä 24.11.2011 otsikolla Fokuksessa työhyvinvointi.

Balint-yhdistyksen syysseminaari pidetään 21. - 22.10.2011 Kauniaisissa. Aiheena on Yksin yhdessä – Lääkärin yksinäisyys. Marja Airan ja Kaarina Huuskosen luennot käsittelevät tätä monille meistä tuttua kokemusta, sen yleisyyttä ja ratkaisun avaimia. Ryhmissä käsitellään tuttuun tapaan lääkäreille mieleen jääneitä potilaita. Tervetuloa kaikki! Ohjelma on liitteenä.

Lääkäriliiton Lääkärityönohjaajat alaosaston johtokunta on aktivoitunut kolmena eri työryhmänä otsikoilla Koulutus, Tiedotus ja Yhteystiedot. Jäsenkirjeen liitteenä on tietoa alaosastosta, johon voi liittyä jokainen työnohjauksesta kiinnostunut liiton jäsen. Ei jäsenmaksua.

Kansainväliset asiat: Balint-kongressi järjestetään syyskuun alussa Philadelphiassa, USA:ssa teemalla  ”The Heart of Patient-Centered Care ”. Seuraava kansainvälinen kongressi järjestään syyskuussa 2013 Heidelbergissa Saksassa. Kööpenhaminassa oli huhtikuun lopussa First Biennial Balint Group Leadership Conference ja seuraava ohjaajakonferenssi on suunnitteilla Belgiassa. Näistä ja muista kansainvälisistä kokouksista löytyy tietoa kansainvälisen Balint-yhdistyksen  nettisivuilta  http://www.balintinternational.com/.
Pyrimme jatkossa lähettämään jäsenkirjeet sähköisesti. Sähköpostiosoitteesi voit ilmoittaa kotisivuiltamme löytyvän E-mail -linkin kautta. Osoite on /balint. Yhdistyksen kotisivuilla on sekä  "Tapahtunutta" -otsikon alla kiintoisa kooste seminaareista että sivut, joissa tiedotetaan ajankohtaisista asioista.

Hyvää alkavaa syksyä toivotellen !

Tuula Arvonen, puheenjohtaja  tuula.arvonen@pp.fimnet.fi
Kristiina Toivola, varapuheenjohtaja  kristiina.toivola@tyonilo.fi