Toivottavasti historiallisen lämmin kesä on ladannut akkusi ja D-vitamiini-varastosi tulevaa talvea varten.

Balint-yhdistyksen hallituksessa on tapahtunut henkilömuutoksia, uusina jäseninä ovat aloittaneet Kaarina Huuskonen ja Marja Kylä-Utsuri, tervetuloa! Kiitos Anja Siimekselle pitkästä toiminnasta yhdistyksen hyväksi, toivottavasti näemme Sinut vielä seminaareissamme. Kiitos myös Sara Sarjakoski-Peltolalle, joka kokemuksellaan auttoi yhteyksien luomisessa muihin lääkärijärjestöihin.

Lääkärien työnohjauksen historiassa Suomessa aukesi uusi sivu toukokuun alussa, kun Lääkäriliiton hallitus hyväksyi Lääkärityönohjaajat-alaosaston perustamisen. Kimmokkeen oman alaosaston perustaminen sai pari vuotta sitten tehdystä Lääkärikyselystä, jossa 30 % lääkäreistä toivoi työnohjausta, mutta sitä ei ollut saatavilla. Esillä oli myös huoli siitä, että lääkärien työnohjaus pysyisi pääosin ammattikunnan omissa käsissä nykyisessä tarjouskilpailujen maailmassa.

Alaosasto määritteli tehtävikseen edistää lääkärien työnohjauksen saatavuutta ja laatua. Tavoitteena oli myös koota kaikki lääkäreille työnohjausta tarjoavat eri koulukunnat samaan katto-organisaation. Työnohjauksen mahdollisuuksista työhyvinvoinnin ja oman työn kehittämisen välineenä tiedotetaan ammattikunnalle ja erityisesti esimiestehtävissä oleville.

Alaosasto ylläpitää myös lääkärityönohjaajien yhteystiedostoa, jotta kysyntä ja tarjonta kohtaisi optimaalisesti. Alaosaston rooli on edunvalvonnallinen, mutta tarkoituksena on myös tarjota koulutusta erityisesti lääkärin työhön liittyvissä kysymyksissä.

Balint-toiminnalle alaosasto antaa mahdollisuuden tutustuttaa myös muissa viitekehyksissä työskenteleviä työnohjaajia tähän menetelmään. Yhdistyksen toiminta jatkuu entisellään mm. seminaareja järjestämällä tavoitteenaan säilyttää Balint-toiminnan elävä perinne muuttuvassa maailmassa. Balint-työnohjaajat ovat erityisen tervetulleita myös Lääkäri työnohjaajat-alaosaston toimintaan.

Kansainvälinen Balint Council kokoontui toukokuussa Görlitzissä Saksassa ja siellä keskusteltiin  muiden asioiden ohella myös pohjoismaisen yhteistyön lisäämisestä.

Tanskan Balint-yhdistys tekee yhteistyötä muiden lääkärien työnohjausta tekevien lääkärien kanssa ja heillä on huhtikuun lopussa 2011erityisesti  ryhmän ohjaamiseen keskittyvä koulutus, josta jäsenkuntamme voi saada uusia ideoita. Israelin Balint-yhdistys järjestää huhtikuussa omalle jäsenistölleen Balint-viikonlopun Gennesaretin järvellä ja siellä on myös englanninkielisiä ryhmiä.

Itse osallistuin Longhirstissä Keski-Englannissa brittien Balint-viikonloppuun , joka koostui lähes yksinomaan ryhmistä. Kansainvälisestä Balint-toiminnasta saa lisätietoja IBF:n kotisivuilta (www.balintinternational.com). Seuraavakansainvälinen Balint-kongressi pidetään ensi syyskuun alussa Philadelphiassa USA:ssa.

Olen menossa lokakuun alussa Chicagoon lääkärien työhyvinvointia käsittelevään maailmankongressiin esittelemään ryhmätyönohjausta yhtenä keinona edistää lääkärien työhyvinvointia.

Yhdistyksen syysseminaari järjestetään hiukan aiemmasta poikkeavassa muodossa yksipäiväisenä Lääkäritalossa  29.10.  Seminaarin ohjelma on liitteenä. Toivomme, että voisit kiireisestä syksystäsi irrottaa yhden päivän pohtiaksesi tunteiden ja ympäristön merkitystä lääkärin työssä ja jakaaksesi yhteistä ymmärrystä Balint-ryhmässä. Kokeneiden ryhmäläisten mukanaolo on tärkeää uusille tulokkaille.

Kevään seminaaripäivätkin on lyöty lukkoon. Ne ovat Kauniaisten Akatemiassa perjaintai-iltapäivästä lauantai-iltapäivään 18.-19.3.2011.

Yhdistyksen jäsenkirjeen lähettäisimme jatkossa mieluiten sähköpostitse. Kotisivuillamme on etusivun vasemmassa laidassa otsikko  - eMail-muutos, jota klikkaamalla avautuu näkymä, johon kirjataan nimi ja uusi sähköpostiosoite.  Näin voit lähettää meille sähköpostiosoitteesi ja jatkossa osoitteenmuutokset, mikäli haluat jäsenkirjeen sähköpostiisi.

Kotisivuillemme pääset esim. Googlen kautta kirjoittamalla hakusanaksi balint, jolloin järjestelmä tarjoaa ensimmäiseksi vaihtoehdoksi yhdistystämme. Jos käytössäsi on Duodecimin terveysportti, löytyy linkki kotisivuillemme reittiä www.terveysportti.fi  ->   Erikoislääkäriyhdistykset -> Suomen lääkäreiden Balint-yhdistys. Voit myös lähettää sähköpostiosoitteesi sähköpostilla osoitteeseen anita.korhonen@vantaa.fi

Balint-yhdistyksen hallituksen puolesta
Kristiina Toivola