Jäsenkirje 1/2012

Toivotamme Teille kaikille yhdistyksen jäsenille Onnellista alkanutta vuotta 2012!

Viime vuoden lopulla kuulimme suru-uutisen: yhdistyksemme perustaja ja kunniajäsen Juhani Rekola kuoli juuri ennen 84-vuotissyntymäpäiväänsä pitkäaikaiseen sairauteen Espoossa 6.11.2011. Yhdistyksemme puolesta osallistuimme siunaustilaisuuteen Tapiolan kirkossa. Muistotilaisuudessa Juhanin laajaa työtä psykiatrina, psykoanalyytikkona, kouluttajana ja ajattelijana esitteli Mikko Roine Therapeia-säätiösta. Yhdistyksemme puheenjohtajana ja Juhanin entisenä työtoverina Tuula Arvonen toi muistosanoissa esiin mm. sitä, miten Juhani edisti aktiivisesti koko työuransa ajan ihmisestä kiinnostumista ja keskustelevaa kohtaamista lääkärintyössä. Hänen tapansa ajatella ja tehdä työtä on vaikuttanut merkittävästi monen suomalaisen lääkärin työskentelytapaan ja hänellä oli erityinen kyky luoda ympärilleen rauhallinen ja turvallinen ilmapiiri, jossa oli hyvä kasvaa lääkärinä. Yhdistyksenä haluamme osoittaa arvostusta Juhani Rekolan elämäntyölle edistämällä ja kehittämällä hänen luomaansa työnohjausperinnettä.

Lokakuisen syysseminaarimme aihe Lääkärin yksinäisyys herätti monipuolista keskustelua ja se nousi esiin myös työnohjausryhmissä. Valtakunnallisilla Lääkäripäivillä 9.1.12 toteutui yhdistyksemme ja Lääkärityönohjaajat -alaosaston yhteinen aamupäiväsessio Lääkäri ja työnohjaus 2012 - mitä ja miksi?, jonka päätteeksi pidettiin neljä Balint-ryhmää. Kurssipalaute oli positiivinen. Pohjolan Lääkäripäiville 22.2.2012 on tulossa sessio, jonka aiheena on Työn ja toimintakyvyn tukeminen selittämättömästi oireilevilla ja tähän sisältyy mm. Balint-ryhmiä.

Kevätseminaari järjestetään perjantaina 20.4.2012 klo 9.00 Helsingissä Lääkäritalolla. dos. Tarja Melartin luennoi aiheesta  Pelokas ja huolestunut potilas - onko kyse ahdistuneisuushäiriöstä? Lisäksi järjestetään työnohjausryhmiä. Katso ystävällisesti tarkempi ohjelma kääntöpuolella.

Yhdistyksemme sääntömääräinen vuosikokous pidetään seminaarin päätteeksi 20.4.2012  klo 16.00. Vuosikokousasioiden lisäksi on aiheena ohjaajakriteerien päivitys. Odotamme runsasta osanottajajoukkoa keskustelemaan tästä tärkeästä aiheesta. Tavoitteemme on myös suunnitella opintopiirejä ja työnohjauksen työnohjausta uusille Balint-ohjaajille.

Lääkäriliiton Lääkärityönohjaajat -alaosasto toimii aktiivisesti kolmena työryhmänä, joiden vastuualueet ovat Koulutus, Tiedotus ja Yhteystiedot. Jäsenkirjeen liitteenä on tietoa alaosastosta, johon voi liittyä jokainen työnohjauksesta kiinnostunut liiton jäsen. Ei jäsenmaksua.

Yhdistyksemme kotisivuilla osoitteessa www.terveysportti.fi/balint on tietoa sekä tulevista että aikaisemmista tapahtumista. Lähetä meille ajatuksiasi Palaute-linkin kautta erityisesti koskien uusien työnohjaajien koulutusta ja ohjaajakriteereitä. Pyrimme lähettämään jatkossa  jäsenkirjeet sähköisesti. Ilmoittaisitko siis ystävällisesti sähköpostiosoitteesi kotisivujen E-linkin kautta, kiitos.

Kansainväliset asiat: Joulukuussa 2011 yhteensä 16 Balint-yhdistystä toivotti sähköpostilla toisilleen sekä hyvää joulua että aktiivista toimintavuotta 2012!  Kansainvälisen Balint-yhdistyksen Vice President Kristiina Toivola osallistui syksyllä Balint-kongressiin Philadelphiassa USA:ssa, teemana oli ”The Heart of Patient-Centered Care”. Seuraava kansainvälinen kongressi järjestetään syyskuussa 2013 Heidelbergissa. Kansainvälinen Balint-ryhmäohjaajien konferenssi järjestetään 4.-6.10.2012  Charleroissa, Belgiassa. Näistä ja muista kansainvälisistä kokouksista löytyy tarkempaa tietoa kansainvälisen Balint-yhdistyksen nettisivuilta www.balintinternational.com.

Tapaamisiin seminaarissa ja vuosikokouksessa!

Tuula Arvonen, hallituksen puheenjohtaja  tuula.arvonen@pp.fimnet.fi
Kristiina Toivola, hallituksen varapuheenjohtaja  kristiina.toivola@tyonilo.fi