Lääkäreiden työnohjaus on ajankohtainen aihe sekä meillä Suomessa että maailmalla. Yhteistyötä tehdään monilla tasoilla, hyvä niin. Kansainvälisen Balint-yhdistyksen piirissä pohditaan mm.  pohjoismaisen yhteistyön mahdollisuuksia. Suomessa valmistellaan eri työnohjauskoulukuntien yhteistyötä.

16. kansainvälinen Balint-kongressi järjestettiin Romanian Brasovissa 5.-9.9.2009.  Kongressin ohjelma ja abstraktit ovat luettavissa osoitteessa : http://balintcongress2009.com/. Meitä suomalaisia oli mukana neljä : Irmeli Laurila, Martina Torppa ja Juha-Matti ja Kristiina Toivola. Kongressin yhteydessä keskusteltiin mm. pohjoismaisen yhteistyön  lisäämisestä ja yhteisten ohjaajakriteerien luomisesta Ruotsin, Tanskan ja Suomen yhdistyksille. Seuraava kansainvälinen kongressi on kahden vuoden kuluttua Yhdysvalloissa, Philadelphiassa.

Syksyn Yleislääkäripäivillä 26.11.2009 ohjelmaan kuului Balint- pienryhmä, kiitos ohjaajille Martina Torppa ja Tuula Arvonen.

Syysseminaarissamme 13.-14.11.2009 teema oli  ELÄMÄNTARINA– AVAIN SAIRASTAMISEN JA PARANTAMISEN YMMÄRTÄMISEEN ja meitä oli parikymmentä innokasta osallistujaa. Seminaariluentojen materiaali on luettavissa yhdistyksen kotisivuilla :  www.terveysportti.fi ->   Erikoislääkäriyhdistykset (valikko näytön vas. reunassa)-> Suomen Lääkäreiden Balint-yhdistys.

Kevään seminaari on jo maaliskuun lopussa 19.-20.3.2010. Teema on TOIVO LÄÄKÄRIN TYÖSSÄ  ja ohjelma on liitteenä. Toivottavasti voit varata sille aikaa kiireisessä keväässäsi. Pyytäisin myös välittämään tietoa  seminaarista tutuille kollegoillesi. Kokemus on osoittanut, että henkilökohtainen kutsu toimii parhaiten.

Lääkäriliittoon ollaan ehdottamassa uutta LÄÄKÄRITYÖNOHJAAJAT -alaosastoa. Uusien Balint-ryhmänohjaajien kouluttaminen on hyvin ajankohtainen asia ja olisi muutoinkin hyvä löytää uusia työnohjaajia.  Olemme ottaneet yhteyttä suurimpiin lääkäriyhdistyksiin ja Lääkäriliittoon ajatuksella yhteistyössä kouluttaa lääkärityönohjaajia ja ylläpitää listaa lääkärityönohjaajista, jotta työnohjausta hakeva kollega löytäisi ohjaajan. Balint-menetelmään perehdyttäminen olisi osa tätä koulutusta, mutta tavoitteena on myös mm. työyhteisöongelmiin ja yksilötyönohjaukseen perehtyminen laajasti eri viitekehyksistä. Tanskassa tällainen koulutus on toteutettu hyvin tuloksin

Yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidetään torstaina 22.4.2010 klo 18.30 Lääkäriliiton tiloissa os. Mäkelänkatu 2, kokoushuone 2 (8.krs). Edeltävästi klo 18.00 on mahdollisuus kuulla, miten LÄÄKÄRITYÖNOHJAAJAT -alaosaston perustaminen edistyy ja käydä keskustelua lääkäreiden työnohjauksesta. Tervetuloa vuosikokoukseen!

Hyvää talven jatkoa ja kevään odotusta!

Kristiina Toivola, yhdistyksen puheenjohtaja

Suomen Lääkäreiden Balint-yhdistyksen puheenjohtaja kristiina.toivola@tyonilo.fi